Φροντίδα των ελαστικών σας
Φροντίδα των ελαστικών σας.
Αν τα φροντίζετε σωστά, τα ελαστικά σας θα έχουν καλή απόδοση μέχρι την ημέρα που θα τα αντικαταστήσετε.
Εντούτοις, αν το όχημά σας δεν συμπεριφέρεται ή δεν φρενάρει ως συνήθως, ή παρατηρείτε υπερβολικό κραδασμό, ίσως είναι η στιγμή για μια επίσκεψη στον αντιπρόσωπο. Η εναλλαγή θέσης, η ζυγοστάθμιση ή η ευθυγράμμιση ενδέχεται να βοηθήσουν· ή, ίσως έφτασε η ώρα για την αγορά ενός νέου σετ ελαστικών .
Εδώ παρουσιάζουμε μερικές συμβουλές σχετικά με τους καλύτερους τρόπους φροντίδας των ελαστικών:
Πίεση ελαστικών
Η πίεση των ελαστικών μπορεί να επηρεάσει τον χειρισμό, τη συμπεριφορά στις στροφές, το φρενάρισμα και την αποδοτικότητα καυσίμου. Όταν το ελαστικό δεν έχει τη σωστή πίεση φθείρεται πιο γρήγορα και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλειά σας.
Να τα ελέγχετε τακτικά
Αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς τα ελαστικά χάνουν διαρκώς πίεση.
Ακόμα και σε ιδανικές συνθήκες, χάνουν περίπου 0,69 bar ή 1 psi ανά μήνα και αυτή η απώλεια αυξάνεται ανάλογα με τη θερμοκρασία.
Επομένως, πρέπει να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών μία φορά το μήνα, καθώς και να ελέγχετε προσεκτικά τα πέλματα των ελαστικών.
Αν δεν γνωρίζετε ποια είναι η συνιστώμενη πίεση των ελαστικών σας, θα τη βρείτε στο εγχειρίδιο ιδιοκτήτη ή στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού σας.
Πώς να ελέγξετε την πίεση του ελαστικού
Χρησιμοποιήστε ένα πιεσόμετρο ελαστικών. Μπορείτε να αγοράσετε ένα ή να απευθυνθείτε σε κάποιο συνεργείο ή πρατήριο καυσίμων της περιοχής σας.
Να μετράτε την πίεση όταν τα ελαστικά είναι κρύα επειδή όταν οδηγείτε ζεσταίνονται και αυτό μπορεί να επηρεάσει την ένδειξη. Προσπαθήστε να κάνετε τη μέτρηση της πίεσης των ελαστικών το πρωί.
Ξεβιδώστε το καπάκι της βαλβίδας του ελαστικού και τοποθετήστε το πιεσόμετρο πάνω στη βαλβίδα. Μην ανησυχήσετε αν ακουστεί συριστικός ήχος – είναι φυσιολογικό.
Διαβάστε την ένδειξη που εμφανίζεται στο πιεσόμετρο και συγκρίνετέ την με τη συνιστώμενη πίεση για το ελαστικό σας, σε bar ή psi.
Προσθέστε αέρα αν χρειάζεται στο ελαστικό , είτε χρησιμοποιώντας τον δικό σας αεροσυμπιεστή είτε μεταβαίνοντας σε κάποιο συνεργείο ή πρατήριο καυσίμων της περιοχής σας.
Ελέγξτε πάλι την πίεση με το πιεσόμετρο και συγκρίνετέ την με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Τοποθετήστε πάλι τα καπάκια βαλβίδων σε κάθε ελαστικό.
Ελέγξτε όλα τα ελαστικά. Αν η πίεση μειώνεται υπερβολικά, απευθυνθείτε στο συνεργείο σας για βοήθεια. Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε ζάντες που δεν εφαρμόζουν σωστά ή σε ελαττωματική βαλβίδα.
Εναλλαγή θέσης των ελαστικών
Γιατί πρέπει να εναλλάσσονται τα ελαστικά;
Τα ελαστικά στο μπροστινό μέρος του οχήματός σας φθείρονται πιο γρήγορα σε σύγκριση με τα ελαστικά στο πίσω μέρος. Η συχνή εναλλαγή των ελαστικών συμβάλλει στην πιο ομοιόμορφη φθορά και σας επιτρέπει να αξιοποιείτε στο έπακρο τη διάρκεια ζωής του πέλματος.
Σημείωση: Η εναλλαγή της θέσης των ελαστικών δεν θα διορθώσει τυχόν προβλήματα φθοράς που οφείλονται σε λάθος πίεση αέρα.
Πόσο συχνά πρέπει να εναλλάσσω τη θέση των ελαστικών μου;
Είναι καλή ιδέα να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών περίπου κάθε 10.000 χιλιόμετρα / 6.000 μίλια. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που ενδέχεται να υποδεικνύουν ότι πρέπει να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών πιο συχνά:
Υψηλές ταχύτητες, βαριά φορτία, μεγάλες αποστάσεις. Αν οδηγείτε τακτικά με υψηλές ταχύτητες και διανύετε μεγάλες αποστάσεις ή μεταφέρετε βαριά φορτία, αυτή η πρόσθετη καταπόνηση ενδέχεται να σημαίνει ότι η θέση των ελαστικών πρέπει να εναλλάσσεται λίγο πιο συχνά.
Ανομοιόμορφη φθορά: Πρέπει να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών το συντομότερο δυνατόν από τη στιγμή που θα εντοπίσετε ανομοιόμορφη φθορά ελαστικού.
Βουητό: Αν τα ελαστικά βουίζουν όταν οδηγείτε σε ομαλό δρόμο, τότε ίσως είναι η στιγμή για εναλλαγή θέσης.
Μπορώ να αλλάξω εγώ τη θέση των ελαστικών?
Συνιστούμε να επισκεφθείτε τον αντιπρόσωπο ή το συνεργείο, προκειμένου η εργασία να εκτελεστεί από επαγγελματία.
Εντούτοις, μπορείτε να το κάνετε και μόνοι σας, καθώς είναι αρκετά εύκολο. Δεν χρειάζονται ειδικά εργαλεία, μόνο χώρος και λίγος χρόνος.
Να ανατρέχετε πάντα στο εγχειρίδιο ιδιοκτήτη του οχήματός σας για να δείτε οποιεσδήποτε συστάσεις του κατασκευαστή του οχήματος.
Τι πρέπει να έχετε υπόψη αν κάνετε εσείς την εναλλαγή θέσης
Εναλλαγή θέσης μεταξύ εμπρός και πίσω μέρους : Θα πρέπει να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών από το μπροστινό στο πίσω μέρος μόνον αν έχουν όλα τις ίδιες διαστάσεις.
Ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων: Ορισμένα οχήματα είναι εξοπλισμένα με ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων στον εμπρός και στον πίσω άξονα.
Κατευθυντική χάραξη πέλματος: Κατά την εναλλαγή της θέσης των ελαστικών που διαθέτουν κατευθυντική χάραξη πέλματος, βεβαιωθείτε ότι ακολουθείτε τα βέλη που εμφανίζονται στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού.
Αφαίρεση από τη ζάντα, τοποθέτηση και επαναζυγοστάθμιση: Αυτό πρέπει να το κάνετε αν το όχημά σας περιλαμβάνει κατευθυντικά ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων ή τροχούς με διαφορετικό όφσετ στον εμπρός και στον πίσω άξονα.
Έλεγχος πέλματος ελαστικού
Ο τακτικός έλεγχος του πέλματος και των τεσσάρων ελαστικών συμβάλλει στη διάγνωση πιθανών προβλημάτων. Να τα ελέγχετε τουλάχιστον μία φορά τον μήνα, καθώς και πριν και μετά από μακρινά ταξίδια.
Τι πρέπει να ελέγχετε:
Ορατές ράβδοι φθοράς πέλματος: Αυτές οι ράβδοι από σκληρό καουτσούκ είναι ορατές μόνον όταν το πέλμα του ελαστικού έχει φθαρεί πολύ. Αν μπορείτε να τις δείτε, σημαίνει ότι πρέπει να αντικατασταθούν τα ελαστικά. Αν δεν είστε βέβαιοι πού βρίσκονται, θα δείτε ένα σημάδι στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού το οποίο υποδεικνύει πού πρέπει να κοιτάξετε.
Βάθος πέλματος κάτω από 1,6 χιλ.: Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το πέλμα του ελαστικού πρέπει να έχει βάθος τουλάχιστον 1,6 χιλ. σε ολόκληρη την περιφέρεια του ελαστικού. Για τα χειμερινά ελαστικά,συνιστά βάθος πέλματος 4 χιλ. τουλάχιστον. Να το ελέγχετε με μετρητή βάθους πέλματος (αν δεν έχετε, δεν είναι ακριβός) και να βεβαιώνεστε ότι μετράτε το βάθος τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική πλευρά του πέλματος.
Αντικείμενα που έχουν σφηνώσει στο πέλμα: Στο πέλμα κολλούν συνέχεια διάφορα αντικείμενα. Τις περισσότερες φορές αφαιρούνται εύκολα, αλλά εάν εντοπίσετε κάτι που μοιάζει να έχει διαπεράσει το καουτσούκ, όπως ένα καρφί, αφήστε το μέχρι να πάτε στο συνεργείο. Διαφορετικά, μπορεί να καταλήξετε με κλαταρισμένο ελαστικό.
Φθαρμένα ελαστικά στην εξωτερική πλευρά: Αν τα άκρα είναι φθαρμένα και στις δύο πλευρές, πρέπει να φουσκώστε τα ελαστικά ή να ελέγξετε για διαρροές. Τα ελαστικά χάνουν αέρα από μόνα τους, αλλά η οδήγηση με ελαστικά που δεν έχουν επαρκή πίεση αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και τον κίνδυνο ατυχήματος. Αν παρατηρήσετε φθαρμένα άκρα μόνο στα μπροστινά ελαστικά, μπορεί να σημαίνει ότι στρίβετε με μεγάλη ταχύτητα. Φροντίστε να ελέγχετε τακτικά την πίεση των ελαστικών.
Φθαρμένα ελαστικά στο κέντρο: Αν το κέντρο του πέλματος φθείρεται πιο γρήγορα από τα εξωτερικά άκρα, μπορεί να σημαίνει υπερβολική πίεση. Αυτό αυξάνει τον κίνδυνο να σκάσει το ελαστικό. Προμηθευτείτε ένα πιεσόμετρο για ελαστικά και μετά ξεφουσκώστε τα έως το συνιστώμενο επίπεδο πίεσης.
Ανομοιόμορφη φθορά μόνο σε ένα ελαστικό: Τα μοτίβα φθοράς στο πέλμα ενδέχεται να υποδεικνύουν προβλήματα σε άλλα σημεία. Αν παρατηρήσετε περιοχές με ανομοιόμορφη φθορά ή λεία σημεία, ενδέχεται να χρειάζεται ζυγοστάθμιση ή ευθυγράμμιση των τροχών. Ορισμένες φορές, τα λεία σημεία σημαίνουν ότι έχουν φθαρεί τα αμορτισέρ.
Ανομοιόμορφη φθορά σε όλα τα ελαστικά: Τα ελαστικά δεν φθείρονται με τον ίδιο ρυθμό. Το μπροστινό μέρος του οχήματος περιλαμβάνει τον κινητήρα και φροντίζει για τις αλλαγές διεύθυνσης, συνεπώς τα ελαστικά του εμπρόσθιου άξονα φθείρονται πιο γρήγορα. Αν φαίνεται να παρουσιάζουν μεγαλύτερη φθορά από τη φυσιολογική, θα πρέπει να ελέγξετε την ανάρτηση. Αν η φθορά είναι μεγαλύτερη στη μία πλευρά του οχήματος σε σύγκριση με την άλλη, σημαίνει ότι είναι ώρα για ευθυγράμμιση.
Οδοντωτό μοτίβο στα άκρα του ελαστικού: Αν παρατηρήσετε ότι τα ελαστικά έχουν οδοντωτά ή ξεφτισμένα άκρα, η πιο πιθανή αιτία είναι η ακανόνιστη τριβή επάνω στο οδόστρωμα. Αυτό είναι ένδειξη ότι ενδέχεται να χρειάζεται ευθυγράμμιση.
Πηγή: www.goodyear.gr